Varmt och skönt, snart semester.

Hej på er alla mina vänner, nu sitter jag och fixar med lite papper för firmans räkning och det känns ju som det kvittar i detta väder men det måste ju göras. Kollade över siffrorna lite det senaste halvåret och tack vare den snörika vintern så ser det ju ut ata bli ett bra år. Vad jag däremot funderar över är om det är meningen att vinsten verkligen ska bli så liten jämnfört med bruttokapitalet. Nu den första augusti får vi i ÖF ett pålägg till i form av högre provition. Jag vet inte om det är värt att jobba för dem mera jag tycker att sedan dsv-miljö kom in i bilden så har vinsten blivit mindre. Jag pratade med en anläggningsfirma härom dagen, ja en lite sådan förvisso men de talade om att de får betala 685 kr tror jag det var för en 3-axlad bil från ÖF i timman. Jag vet inte vad åkaren får men jag tror nog inte det är mera än sis så där en ca 535 kr i timman. Skulle det vara så så tar ÖF 150 kr i ren vinst för en sådan bil i timman vilket då blir under åtta timmar 1200 kr. Nej dessa killar kör nu med en bil från Vadstena som kör för 550 kr i timman. Om det nu är så det ligger till så förstår jag ju att det inte blir jobb hos småskuttarna mera, det är synd för det är ju där man tjänar pengare som åkare. Ja livet är inte lätt men att först tjäna en extra slant på timdebiteringen och sedan provitionshöjning det känns som om hålet att ramla i kommer närmare och närmare. Nog pratat om detta nu, det är ju söndag och det är ledigt vilket är skönt. Solla ligger i båten te på Roxen och solar och jag ska nog gå ner mot sjön jag också nu, kanske ett litet magplask och vatten över huvudet, inget ovanligt för oss åkare. lattjobig

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0